Je hebt verschillende mogelijkheden en rechten ten opzichte van de persoonsgegevens die wij van je hebben.
Recht op inzage in je gegevens
Je kunt op elk moment zelf je gegevens bekijken door in te loggen op onze website en naar je profiel in jouw internetaccount (Mijn Omgeving Nederlandse Loterij) te gaan. Hier staan de meeste gegevens die wij van je hebben weergegeven.
Wil je liever een overzicht ontvangen van de persoonsgegevens die wij van jou verwerken? Stuur dan jouw verzoek naar consumentenprivacy@nederlandseloterij.nl. Vermeld in je verzoek ook je naam, postcode en huisnummer, geboortedatum en banknaam en laatste vijf cijfers van het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Aan de hand hiervan kunnen wij vaststellen of de persoonsgegevens in het account aan jou toebehoren en voorkomen we dat een ander dan jijzelf een overzicht ontvangt van jouw gegevens.
Recht op wijzigen van je gegevens
In het profiel van jouw internetaccount (Mijn Omgeving Nederlandse Loterij) heb je inzage in gegevens. Zijn er gegevens onjuist? Dan kan je gegevens zoals naam, adres en/of e-mailadres hier zelf aanpassen. Je kan ons ook verzoeken om deze gegevens voor jou aan te passen. Volg hierbij de Checklist Privacy Verzoeken.
Let op: Dit Privacy Statement is niet van toepassing op verwerkingen van persoonsgegevens in je TOTO Online account. Mocht je beschikken over een Nederlandse Loterij account en een TOTO account (zie Privacy Statement TOTO Online), dan worden wijzigingen in het ene account niet automatisch doorgevoerd in het andere account.
Je kan niet alle gegevens aanpassen in je account. Denk aan je geboortedatum. In het geval je dit of andere gegevens wilt laten aanpassen, kan je de Klantenservice hierom verzoeken. Richt jouw verzoek tot consumentenprivacy@nederlandseloterij.nl of aan onderstaand postadres en vermeld hierin de gegevens zoals beschreven in de checklist Privacy Verzoeken.
Om te voldoen aan onze verplichtingen uit onze kansspelvergunningen controleren wij of je 18 jaar bent of ouder. Hierom kunnen wij je vragen om ons een veilige kopie van je legitimatiebewijs toe te sturen in het geval van wijziging van je geboortedatum.
Recht op gegevenswissing / vergetelheid
Je kunt gebruikmaken van jouw recht van gegevenswissing als je wil dat wij je persoonsgegevens uit onze administratie wissen. Dit wordt het recht op gegevenswissing of vergetelheid genoemd. Voor het verwijderen van persoonsgegevens van jouw Nederlandse Loterij account, volg je de instructies op deze pagina. Heb je ook een TOTO account en wil je ook dat die gegevens worden gewist? Kijk op de pagina Privacy Verzoeken welke informatie wij graag ontvangen om jouw verzoek zo snel mogelijk in behandeling te kunnen nemen. Om te voorkomen dat we onterecht jouw persoonsgegevens wissen, vragen we je een kopie van je legitimatiebewijs mee te sturen om je te identiteit te verifiëren.
Indien je hierom verzoekt kan dit als consequentie hebben dat je niet meer mee kan spelen. Als je een vaste klant bent met bijvoorbeeld een abonnement, dan zullen wij je persoonsgegevens niet verwijderen omdat de gegevens nog nodig zijn voor het leveren van onze diensten. Het kan namelijk zijn dat we je gegevens nog nodig hebben, bijvoorbeeld voor de uitvoering van een lopende deelname, vanwege wettelijke bewaartermijnen of voor prijsuitkering. We bewaren je persoonsgegevens in ieder geval niet langer dan wettelijk toegestaan. Onder kopje 10 (“Hoe lang bewaren wij je gegevens?”) in ons Privacy Statement kun je meer vinden over onze bewaartermijnen.
Heb je geen toegang tot internet? Dan kan je ons schriftelijk verzoeken om je gegevens te wissen via onderstaand adres. Vermeld in dit verzoek ook je naam, geboortedatum, postcode en huisnummer en de naam van de bank en de laatste vijf cijfers van het bij ons bekende rekeningnummer te vermelden in je verzoek. Aan de hand van deze gegevens controleren wij of jij de persoon bent aan wie de persoonsgegevens toebehoren
Recht van bezwaar
Je hebt altijd het recht om op basis van je persoonlijke omstandigheden bezwaar te maken tegen het feit dat wij bepaalde gegevens van je verwerken. Als je bezwaar maakt tegen de verwerking van jouw gegevens door ons dan geldt hetzelfde als hierboven onder het recht van gegevenswissing is aangegeven: wij zullen stoppen met het verwerken van je gegevens tenzij wij deze gegevens nog nodig hebben voor bepaalde doeleinden. Ook hier geldt dat jouw bezwaar ertoe kan leiden dat je dan niet meer mee kan spelen. Wij hebben namelijk gegevens van je nodig om je mee te kunnen laten doen met onze spellen, bijvoorbeeld om te controleren of je oud genoeg bent om mee te spelen.
Je kan wel altijd gebruikmaken van je recht van bezwaar om commerciële informatie (reclame) van ons te ontvangen zonder dat dit gevolgen heeft voor je lopende deelnames. Dit kan je ook zelf aanpassen in je profiel van jouw internetaccount, maar je kunt ook per mail aangeven via het e-mailadres consumentenprivacy@nederlandseloterij.nl voor je Nederlandse Loterij account. Op de pagina Privacy Verzoeken lees je hier meer over.
Je kunt meer lezen over je privacy rechten en hoe wij er mee omgaan in ons privacy statement. Deze vind je onder het kopje ons privacy statement.
Als je gebruik wil maken van bovengenoemde rechten kan je op de pagina Privacy Verzoeken lezen hoe je dit kunt uitvoeren voor je Nederlandse Loterij account, of als je geen toegang tot internet hebt dan kan je ons bereiken op onderstaand adres. Binnen vier weken zullen wij je een reactie op je verzoek sturen.
Klantenservice Nederlandse Loterij
Postbus 3074
2280 GB Rijswijk